Julkaistu

AMK valintakokeen pisteytys syksy 2023

AMK valintakokeen pisteytys on on muuttunut aikaisemmista kokeista. Syksyllä 2023 AMK valintakokeen pisteytys on seuraava:

AMK-valintakokeessa saat jokaisesta oikeasta vastauksesta yhden pisteen (1p) ja väärästä vastauksesta tai vastaamatta jättämisestä nolla pistettä (0p). Jokaisessa tehtävässä on vain yksi oikea vastausvaihtoehto. Valintakokeen jokaisessa osiossa on mukana myös tehtäviä, joita testataan tulevia kokeita varten. Näitä tehtäviä ei pisteytetä tai osoiteta erikseen, mutta tehtävien suorittaminen on huomioitu kunkin osion suoritusajassa.

Valintakokeen jälkeen hakijoiden pisteet skaalataan ja vertaistetaan osiokohtaisesti. Ensin kokeessa saavuttamasi pisteet muunnetaan opiskelijavalinnassa käytettävään pisteskaalaan. Tämän jälkeen skaalatut pisteesi vertaistetaan. Vertaistamisessa hakijoiden pisteet asetetaan yhteismitalliseen muotoon AMK-valintakokeen yhtenäisen vaikeustason saavuttamiseksi.

Opiskelijavalinta tehdään AMK-valintakokeen kokonaispisteiden perusteella. Kokonaispisteesi muodostuvat hakukohteelle kuuluvien osioiden skaalatuista ja vertaistetuista pisteistä. Opiskelijavalinnassa jokaiselle osiolle on asetettu alin hyväksytty pistemäärä. Sinun tulee saavuttaa alin hyväksytty pistemäärä kaikissa hakukohteelle kuuluvissa osioissa, jotta voit tulla valituksi hakukohteeseen.

AMK valintakokeen pisteytys